تاریخچه پروژکتور همانند بسیاری از دستگاهها، به پیشرفت هنر و علوم مختلف گرهخورده است. از اولین باری که انسان کنجکاو نخستین با استفاده از سوراخهای موجود در چادرهای پوستین، موفق به پخش اشکال با استفاده از نور شد، تا زمانی که فانوسهای جادویی تصاویر مختلف و متنوع را به انسانهای شگفتزده نشان میدانند، شاهد پیشرفتهای بسیاری از پروژکتورها هستیم. در طول سالها، از پروژکتورهای سنگین و بزرگ به دستگاههایی رسیدهایم که در جیب جا شده و میتوانند بهراحتی و با بالاترین کیفیت، تصاویر موردنظر شما را پخش کنند. در این مقاله سعی کردهایم تا به تاریخچه پروژکتور پرداخته و مسیری که این دستگاه جادویی طی کرده را تعریف کنیم. با ما همراه شوید.
قدیمیترین پروژکتورها
تاریخچه پروژکتور به انسانهای نخستین باز میگردد. در زمانهای دور، بسیار قبلتر از آنکه پروژکتورهای دیجیتالی امروزی را در اختیار داشته باشیم، اجدادمان از تماشای نور و اشکال شکلگرفته روی پوست حیوانات، لذت میبردند. نور از سوراخهای کوچک خانههای انسانهای نخستین که از پوست ساخته شده بود به درون میتابید و تاریکخانهای طبیعی به وجود میآورد. نوری که از سوراخ به بوم طبیعی میتابید، در نقش یک دوربین عمل میکرد و اشکال مختلف را، به شکلی وارونه به نمایش در میآورد.
انسانها این دانش را با خود حمل کرده و با استفاده از اصول آن، اولین پروژکتورها در سالهای 1500 میلادی ساختند. اولینبار، فیلسوفی چینی به نام مو تزو (Mo-Tzu) که در قرن پنجم پس از میلاد میزیست به تاریکخانهای دستساز اشاره کرد.
فانوسهای جادویی
فانوسهای جادویی بخش مهمی از تاریخچه پروژکتور هستند. این پروژکتورهای ابتدایی که در قرن هفده میلادی ساخته شدند. نور را از عکس یا تصویری نقاشی شده، و از درون یک لنز بر دیوار میتابانند. برای اینکه فانوسهای جادویی بهدرستی کار کنند، نیاز بود که عکسها یا تصاویر روی پنلهای شیشهای، چاپ شده یا ترسیم شوند.
این فانوسهای جادویی تصاویر خود را روی دیواری سفیدرنگ پخش میکردند. اندازه تصاویر بهنمایشدرآمده، بسیار بزرگتر از تصویر اصلی قرار گرفته در پنل شیشهای بود. بهمرورزمان پنلهای شیشهای درون فانوسهای جادویی، جای خود را به کاغذهای روغنی و نوارهای فیلم شفاف دادند.
نکته جالب درباره این پروژکتورهای ابتدایی، این بود که بهندرت رنگ سیاه را پخش میکردند. در عوض از این رنگ بهعنوان پسزمینه و برای محدودکردن نوردهی و سهولت دیدن تصاویر تابیده شده، استفاده میشد.
در سالهای 1820 میلادی، اسلایدهایی که با دست نقاشی شده بودند، در تعداد بالا تولید شده و به فروش میرفتند. این امر در کنار محبوبیت فراوان عکاسی در بیست سال آینده، سبب شد که بهزودی نمایش تصاویر عکاسی در فانوسهای جادویی، به امری رایج تبدیل شود.
فانوسهای جادویی و پروژکتورهای مشابه آنها تأثیر بسیار مهمی در تاریخچه ویدئو پروژکتور داشتند، بهنوعی که در پیشرفتهای بعدی این وسیله جذاب، از آنها استفاده شد. اما پیشرفت در تکنولوژیهای مرتبط با لامپها و نور، نقطهای مهم در تاریخچه پروژکتورها بودند و سبب بهبود کیفیت آنها شدند. نور برجسته (Limelight) که در سالهای 1820 میلادی ساخته شد، با این هدف توسعهیافته بود که لامپها را درخشانتر کرده تا نور قویتری داشته باشند.
لامپهای بازویی الکتریکی در دهه 1860 معرفی شدند و به مردم کمک کردند که منابع نوری بدون دردسر را در اختیار داشته باشند. این لامپها به مردم اجازه میدادند تا از منابع نوری استفاده کنند که به مواد خطرناک یا گازهای قابل احتراق نیاز نداشتند. این سبب میشد تا منابع نور با امنیت و راحتی بیشتری در دسترس قرار بگیرند. در نهایت لامپهای الکتریکی رشتهای معرفی شدند که حتی از قبل نیز ایمنتر بودند. بااینحال این لامپها، بهاندازه لامپهایی که پیشتر به آن اشاره شد، روشنایی نداشتند.
پروژکتورهای مات (تصویرافکن)
پروژکتورهای مات یا تصویرافکنها، برگی دیگر از تاریخچه پروژکتور هستند. این دستگاهها در اوایل دهه 1900 تا 1950 میلادی بسیار مورداستفاده قرار میگرفتند. برخی از اشکال این پروژکتورها، هنوز هم مورداستفاده قرار میگیرند، اما نسخههای سنتی آنها، به دلیل دمای بالایی که تولید میکردند، کنار گذاشته شدند. تاباندن تصویر یک شیء روی صفحه نمایش با یک پروژکتور مات، آن شیء را در معرض مقدار قابلتوجهی گرما قرار میداد که سبب میشد تا اشیای حساس، مانند کاغذها و برگههای کتاب، آسیب ببینند. تولید بالای گرمای، ناشی از منبع نور این پروژکتورها بود.
این دستگاه جعبهمانند، از نوری بسیار قدرتمند برای روشنکردن یک جسم، از حداقل دو طرف استفاده میکند. نور از یک قسمت یا تمام شیئی که قصد پخشش را دارید، منعکس میشود. این نور بازتاب شده، از درون لنز پروژکتور عبور کرده و در نهایت منجر به پخش تصویر بر صفحهنمایش میشود.
استفادههای اولیه این پروژکتور بر موادی مانند صفحات کتاب و مجله برای ارائه تمرکز داشت. اگرچه برخی از اشیاء کوچک نیز مورداستفاده قرار میگرفتند، زیرا نور تابیده شده از دو طرف، به آنها تصویر سهبعدی میداد. این دستگاهها در تاریخچه پروژکتورها، نامی برجسته هستند، چراکه در اواخر دهه 1940 به محبوبیتی بینظیر دست یافتند و در دهه 1950 میلادی، در محیطهای شرکتی نیز مورداستفاده قرار گرفتند. هنوز هم برخی هنرمندان از این پروژکتورها، برای نمایش اشیا و اعمال بافت بر آثار هنری خود، بهره میگیرند.
پروژکتور اسلاید
کمتر فردی پیدا میشود که این دستگاه مهم در تاریخچه پروژکتور را نشناسد. نام پروژکتور اسلاید در ذهن مردم، یادآور نمایان کردن واژهها، نمودارها و عکسهایی است که در اتاقی تاریک به نمایش در آمدند. این دستگاهها علاقهمندان به سینما را یاد فیلمهای دهههای 1950 و 60 میلادی میاندازد.
پروژکتورهای اسلاید با تابیدن نوری روشن از فیلمی 35 میلیمتری که به اسلایدهایی 35 میلیمتری تبدیل میشدند، کار میکردند. تصاویر که این پروژکتورها ارائه میدادند، روی صفحههای نمایش خانگی ابتدایی که در آن زمان در اختیار قرار داشتند، پخش میشدند. بسیاری از عکاسان میتوانستند اسلایدهای خود را بسازند. بااینحال برخی از مراکز توسعه عکسها نیز، خدمات تولید اسلاید را انجام میدادند.
این دستگاهها به نسبت سایر پروژکتورهای پیشینی که در تاریخچه پروژکتور، نام خود را ثبت کردهاند، مفیدتر هستند. از فواید پروژکتورهای اسلاید این است که همهکاره بوده و طیف وسیعی از تصاویر اشیای مختلف را به نمایش میگذارند. هر چیزی که بتوانید از آنها عکس بگیرید، از آثار ملی گرفته تا نقشههای ساختمانی و تجهیزات، بهوسیله این پروژکتور پخش میشوند. پروژکتور اسلاید همچنین گرمای قابلتوجه کمتری نسبت به پروژکتورهای مات (تصویرافکنها) تولید میکند که مزیت بزرگی محسوب میشود.
بااینحال این پروژکتورها نیز ضعفهایی دارند. اسلایدها بهراحتی از دست میرفتند. تصاویر موجود در آنها، بهمرورزمان محو میشد. از طرفی تصاویری که میشد بهوسیله این دسته پروژکتورها نشان داد، به آنچه در یک اسلاید 35 میلیمتری ضبط میشد، محدود بودند.
این دستگاهها بخش مهمی از تاریخچه پروژکتور بهحساب میآیند و برخی از مدلهای آنها از محبوبیت فراوانی برخوردارند. پروژکتور اسلاید کوداک کاروسل (Kodak Carousel) یکی از معروفترین و محبوبترین پروژکتورهای اسلاید است، به این دلیل که میشد چندین اسلاید را در آنها بارگذاری کرد و با کنترلهایی مختلف، اسلایدهای بارگذاری شده را پیش برد و پخش کرد. این به معنی ارائهای طولانیتر و بدون دردسر بود. شهرت این مدل از پروژکتور اسلاید بهقدری زیاد بود که تقریباً هر فردی با شنیدن پروژکتور اسلاید، تصویر Kodak Carousel در ذهناش نقش میبندد.
پروژکتور بالاسری و صفحهنمایش کرکرهای
کمتر دانشجو و معلمی است که با این نوع پروژکتور و صفحهنمایش، آشنایی نداشته باشد. این پروژکتورها یادآور متون و عکسهایی است که پخششان، با توضیحات شما همراه میشدند تا استاد را قانع به نمره قبولی کنند. پروژکتورهای بالاسری را تقریباً در هر کلاس درس و اتاقهای ملاقات میتوان یافت. در تاریخچه پروژکتور، این مدل دستگاهها، اندکی پس از پروژکتور اسلاید و در اوایل دهه 1950 میلادی عرضه شدند. این نوع پروژکتورها نوری روشنتر داشته و دمای بیشتری تولید میکردند و برای کارکردن، به نوع دیگری از اسلایدها نیاز داشتند.
پروژکتورهای بالای سر، نور را از طریق یکتکه کاغذ شفاف یا مواد دیگر که «شفافیت» نامیده میشوند، به مجموعهای از لنزها و سپس بر صفحهنمایش، میتابانند. صفحهنمایشهای این نوع پروژکتورها بهاندازه خودشان، معروف هستند. اکثر ما صفحههای مات کشویی که بالای تخت وایتبرد نصب شده بود را بهخاطر داریم.
در برخی موارد، شفافیتها لازم بود که پلاستیکی شفاف باشند، بااینحال بسیاری از پروژکتورها میتوانند با تکهای کاغذ استاندارد پرینتر نیز کار خود را انجام دهند، این یعنی پروژکتور بالاسری که داشتید، میتوانست بهسرعت با هر چیزی که توسط یک ماشین استاندارد کپی ساخته شده بود، کار کند. اما پلاستیکها به موادی محبوب برای شفافیتها تبدیل شدند، چراکه میشد آنها را دوباره استفاده کرد و این برای مؤسسات آموزشی و شرکتی، مزیت بزرگی محسوب میشد.
با اینکه این دستگاهها در تاریخچه پروژکتور، کار خود را در دهه 1950 میلادی آغاز کردند، تا اواخر دهه 1980 میلادی، همچنان جایگاهی مهم داشتند. با رایج شدن مانیتورها، نمایشگرها و دوربین مدارک، فروش پروژکتورهای بالاسری سقوط کرد. اما این به معنی حذف آنها نبود. پروژکتورهای بالاسری همچنان در بسیاری از نقاط جهان، مورداستفاده قرار میگیرند. بهخصوص بخشهایی که در آن، کامپیوترها و مانیتورها گرانتر بوده و استفاده از آنها به دلایلی نظیر هزینه نگهداری و سرویس، صرفه اقتصادی ندارد.
تاریخچه پروژکتور و صفحههای نمایش و تکنولوژی آنها، پس از تسلط پروژکتورهای بالاسری از هم جدا شد. دوتا از بزرگترین رقبا، دوربینهای مدارک و پنلهای پخش دیجیتال بودند که هر دو در اواخر دهه 1980 میلادی، با عرضهشان، نام خود را در تاریخچه پروژکتور ثبت کردند.
دوربین مدارک
دوربینهای مدارک که در سال 1988 معرفی شدند، توانایی به نمایش درآوردن مدارک و اشیای سهبعدی را در کلاسهای درس، محیطهای علمی، تحقیقاتی، ادارات و آزمایشگاههای پزشکی داشتند. از این دستگاهها، برای مدتی در دادگاههای آمریکا و کانادا نیز استفاده میشد.
دوربینهای مدارک که به طور تقریباً همزمان توسط دو کمپانی ولف ویژن (Wolfvision) و المو (Elmo) معرفی شدند، بر برنامههای کاربردی صفحهنمایش پروژکتور متمرکز بودند. اما امروزه، بسیاری از مدلهای این دستگاهها، از طیف گستردهای از خروجیهای دیجیتال نظیر اتصالهای HDMI نیز پشتیبانی میکنند.
دوربین مدارک اساساً یک دوربین نصب شده که روبه پایین قرار دارد، است. این دوربین تصاویر ویدئویی مداوم و عکسهایی با جزئیات میگیرد. دوربین این دستگاه به یک صفحهنمایش متصل است، و هر چیزی که در میدان دید آن قرار بگیرد، به صفحهنمایش ارسال میکند. درحالیکه بسیاری از این دستگاهها قابلیت کارکردن با کامپیوترها و مانیتورهای LCD را دارند، طیف گستردهای از دوربینهای مدارک برای کارکردن با صفحههای نمایش پروژکتورها نیز طراحی شدهاند.
میتوان دوربین مدارک را بهمنظور نشاندادن تصاویر با جزئیات و بزرگی بیشتر، به صفحهنمایش مخصوص پروژکتورها متصل کرد. کیفیت تصویر بهنمایشدرآمده به عواملی نظیر کیفیت صفحهنمایش و دوربین مدارک بستگی دارد. این دستگاهها در مدارس پزشکی و دندانپزشکی محبوبیت ویژهای دارند، چراکه با استفاده از آنها، بهراحتی میتوان عکسهای اشعه – ایکس را در کنار سایر ابزار آموزش به کار برد و به نمایش گذاشت، و تمامی اینها بدون تجهیزات اضافهای، با کمک دوربین مدارک صورت میپذیرد.
در تاریخچه پروژکتور، دوربین مدارک با پروژکتورهای بالاسری، در میزان فواید برابری میکند و حتی از آن جلو میزند. آنها ضمن داشتن بسیاری از فواید پروژکتورهای بالاسری، میتوانند با طیف گستردهتری از مواد کار کنند.
دوربینهای مدارک نیز باید از مواد شفافیت استفاده کنند، اما میتوان همان کیفیت پروژکتورهای بالاسری را با هر نوع شفافیتی به دست آورد. میتوان از هر کتاب، تکه کاغذ یا شیئی که بتوان روی آن نوشت و تغییرش داد، بهعنوان ماده شفافیت استفاده کرد. از نقصهای پروژکتورهای بالاسری این بود که توانایی به نمایش گذاشتن سایهها را نداشتند. دوربین مدارک میتوانند تصویرهایی به نمایش درآورند که غنیتر بوده و تصویری واقعگرایانهتر از شیء موردنظر است.
پنلهای دیجیتالی پروژکتور
دهه 1980 میلادی، سالهایی مهم در تاریخچه پروژکتور است. در این سال تکنولوژیهای مهم و بهیادماندنی معرفی شد که پیشرفتی عظیم برای این دستگاهها بهحساب میآمد. پنلهای دیجیتالی پروژکتورها نیز همچون دستگاههای پیشین نظیر دوربین مدارک که از آنها یاد کردیم، در اواخر دهه 1980 میلادی معرفی شدند.
این دستگاهها اولین ال سی دیهایی بودند که به مرحله تولید انبوه رسیدند. هر پنل شامل یک صفحهنمایش LCD، فن خنککننده و درگاههای اتصال میشد که همگی در یک قاب با درپوش شیشهای، قرار میگرفتند. در آن زمان، صفحههای نمایش LCD قرار گرفته در این پنلها، از نمونههای مشابه در کامپیوترها و لپتاپها، کوچکتر بودند.
این پنل با باز کردن قاب و حرکتدادن وسایل الکترونیکی به پایین کار میکرد تا نور بتواند از پروژکتور شما به صفحه پخش عبور کرده و با صفحهنمایش LCD برخورد کند. این را میشد با پروژکتورهای بالاسری و انواع بسیاری از پروژکتورهای دیگر نیز استفاده کرد.
این پنلهای کوچک را به شکل صفحههای نمایشگر کوچک تاشویی تصور کنید که مستقیماً به کامپیوترتان متصل شده و نقش مانیتور را ایفا میکنند و در کنار آن، از سایر ابزارهای کاربردی پروژکتورها نیز پشتیبانی میکنند. این، تکنولوژی جذابی در تاریخچه پروژکتور محسوب میشود.
این پنلهای دیجیتالی با صفحههای نمایش LCD کوچکشان، اولین سیستمهای پروژکتور دیجیتالی بودند که در تاریخچه پروژکتور، معرفی شدند. در طول سالها و پس از معرفی این دستگاهها به عموم، مدلهای جدیدی که مشخصاً بر پشتیبانی از محتوای ویدئویی تمرکز داشتند، معرفی شدند. اولین پنلهای دیجیتالی پروژکتورها، مسیر را برای صفحههای نمایش چندرسانهای و صفحههای پروژکتورها (و همچنین تکنولوژی خود پروژکتورها) که امروزه رایج هستند، هموار کردند.
سیستمهای پروژکتور کامپیوتری
برگ دیگری از تاریخچه پروژکتورها، ورود کامپیوترها و ویدئو پروژکتورهای ابتدایی در اوایل دهه 1990 میلادی است. اولین پروژکتورهای داده واقعاً دیجیتال نیز در همین سالها معرفی شدند. در ابتدا، از این دستگاهها بهعنوان نمایشگر کامپیوتر استفاده میکردند. آنها تا حد زیادی در فضاهایی به کار میرفتند که از آنها برای ارائه دادن استفاده میشد یا مناطقی که در آن چندین نفر باید با یکدیگر فایل به اشتراک میگذاشتند. مدارس و محیطهای آموزشی حرفهای دیگر، در کنار فضاهای سازمانی، محیطهایی بود که از این دستگاهها بهره میبردند.
سیستمهای دیجیتال، مفهوم پروژکتورهای بالاسری را با مکانیکهای دوربینهای مدارک و تکنولوژی پشت پنلهای دیجیتالی پروژکتورها ترکیب و همه را در یک دستگاهها جمع کردند. این سبب شد که استفاده از سیستمهای ابتدایی پروژکتور و حملونقل آنها به شرایط و محیطهای مختلف، آسانتر شود. مهمترین مزیت این دستگاهها که حملونقل آنها را آسانتر میکرد، این بود که وزنی بسیار پایینتر از سایر مدلهای پروژکتور داشتند.
اما وزن سبک در مدلهای ابتدایی این دستگاه خود را نشان نداد. متأسفانه مدلهای اولیه نیز همچون سایر مدلهای معرفی شده در تاریخچه پروژکتور، سنگین و بزرگ بودند. اما این موضوع بهسرعت تغییر کرد و مدلهای جدید این نوع پروژکتورها، بهسرعت کوچکتر شده و درعینحال، قدرت و رزولوشنشان افزایش یافت و درعینحال از مدلهای مختلف رسانه نیز پشتیبانی کردند. مدلهای بعدی این دستگاهها، بسیار شبیه به نمونههایی هستند که امروزه مورداستفاده قرار میگیرند.
سیستمهای کامپیوتری پروژکتور، با سبکتر شدنشان، کمکم به زندگی روزانه مردم وارد شدند. دیگر این دستگاهها محدود به محیطهای اداری و آموزشی نمیشدند. میشد آنها را در مکانهایی که مردم به بازی میپرداختند دید. فروشگاههایی که به دنبال اشتراکگذاری اطلاعات و نمایش تبلیغات بودند، از این دستگاهها استفاده کردند و موزهها و بسیاری مکانهای دیگر، برای ارائهها و بهعنوان صفحههای نمایش سبک، از این ابزار استفاده میکردند.
ویدئو پروژکتورهای تولید انبوه
اولین ویدئو پروژکتورهای معرفی و عرضه شده در تاریخچه پروژکتور، سنگین و بسیار گران بودند و تجربه بصری بسیار ضعیفی را ارائه میدادند. معمولاً با این دستگاهها وضوح بسیار کمی پیش چشمانتان داشتید، کیفیت تصاویر تا حد زیادی پایین میآمد و از همه مهمتر، دستگاهها را بهسختی میتوانستید تکان دهید. در اوایل دهه 1990 میلادی، مکانهای کمی از این دستگاهها بهره میبردند و محیطهای استفاده از آنها به کمپانیهای بزرگ و دانشگاهها محدود میشد.
اما این مدلها و صفحههای نمایششان، آرامآرام پیشرفت کرده و از حالت اولیه نامطلوبشان دور شدند. کیفیت این دستگاهها به لطف پیشرفت در تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری، افزایش یافت. نمایشگرها و پروژکتورها بهجای اینکه این پیشرفتها را هدایت کنند، آنها را دنبال میکردند، این بدان دلیل بود که بازار به سرمایهگذاری کمپانیها نیاز داشت و محتواها برای پشتیبانی، نیازمند رزولوشنهای بالاتر یا صفحههای نمایش بهتر بودند.
در طول تاریخچه پروژکتور، این دستگاهها همواره یکقدم عقبتر از صفحهنمایشهای تلویزیونها بودند. اما این موضوع تغییر کرد و در اواخر دهه 1990 میلادی، پروژکتورها به تکنولوژی و رزولوشن جدید تلویزیونها رسیدند. از طرفی، بیشتر ارائهدهندگان کانالهای تلویزیونی پولی شروع به پشتیبانی از پروژکتورها و صفحههای نمایش آنها در کابلهای جعبههای تنظیم خود کردند و این، به پذیرش این دستگاهها کمک فراوانی کرد.
امروزه میتوانید طیف وسیعی از ویدئو پروژکتورها را خریداری کنید. میتوان دستگاههایی خرید که کیفیت پایینی دارند یا مدلهای بسیار قابلحمل یا ثابتی که کیفیت و درجه یکسانی با پرده سینما دارند را تهیه کرد. برخی دستگاههای باکیفیت سینما نیز بهصورت قابلحمل وجود دارند، اما معمولاً قیمت بسیار بالایی داشته و مناسب بودجه همه نیستند.
ویدئو پروژکتورهای اولیه و نمایشگرهای دیجیتال پیچیده در تاریخچه پروژکتور، منجر به توسعه دستگاههایی شدند که بر امری خاص تمرکز دارند. آنچه که امروزه ساخته و پشتیبانی میشوند. برخی از مدلهای جدید که باید به آنها اشاره کنیم، شامل سیستمهای سینمایی، سیستمهای کوچک جیبی و پروژکتورها و صفحههای نمایش آنها میشود که برای پشتیبانی از طیف وسیعی از ورودیهای رسانه طراحی شدهاند.
سیستمهای مدرن
دستگاههای امروزی که در تاریخچه پروژکتور به آنها بر میخوریم، از انواع قطعات تخصصی مکانیکی و نرمافزاری استفاده میکنند که بیشترین استفاده را از هر نوع رسانه ببرند. این دستگاهها همچنین بهمنظور ارائه افکتی خاص و بهترین تجربه ممکن، با صفحههای نمایش مخصوص عرضه میشوند.
در خانه معمولاً پروژکتورهای سینمای خانگی را مشاهده میکنید که کیفیتی بهاندازه سینمای نزدیک به محل زندگیتان ارائه میدهند. میتوان زمان حاضر را سریعترین بازار درحالرشد برای پروژکتورها و صفحهنمایش آنها، در طول تاریخچه پروژکتور دانست. امروزه این دستگاهها میتوانند کیفیت و رزولوشنی یکسان با صفحههای نمایش دیجیتال عظیم را به هزینهای کمتر ارائه دهند.
پروژکتورهای چندرسانهای برای کار با انواع ورودیهای داده طراحی شدهاند، این سبب میشود که بتوانند ویدئو، تصاویر ثابت، ارائههای زنده و صدا را مدیریت کنند. فعالیت این دستگاهها اغلب به سیستم صوتی محدود نمیشود، اما آنها میتوانند در صورت نیاز خدمات مورد نظر را ارائه دهند و شما میتوانید تمام کنترلها را از طریق پروژکتورها به دست بگیرید. تکنولوژی بیسیم نیز به کمک ویدئو پروژکتورها آمده است. اکنون با بهرهگیری از عملکرد بیسیم، میتوان این دستگاههای قابلحمل را بهوسیله اپلیکیشنها کنترل کرد و همچنان به تجربهای باکیفیت بسیار بالا، دستیافت.
پروژکتورهای جیبی، مسیری دیگر از سایر ویدئو پروژکتورها را در تاریخچه پروژکتور طی کردند. برخی از این دستگاهها گزینه مستقلی هستند که به کامپیوتر شما متصل شده و در نقش نمایشگری کوچک، ظاهر شوند. این دستگاهها معمولاً روشنایی نسبتاً کمی دارند، اما ثابت شده که ابزار آموزشی بسیار مؤثری هستند.
برخی از جدیدترین پروژکتورهای کوچک میتوانند مستقیماً به تلفن هوشمند شما وصل شوند و کل تجربه پروژکتور را، به فرایندی دستی و قابلحمل تبدیل کنند.
آینده احتمالاً ترکیبی از این فناوریها خواهد بود. برخی نمونهها از این فناوری را میتوان در وایتبردهای دیجیتال و نمایشگرهای شناور هولوگرافیک دید.
در این مقاله سعی کردیم تا تاریخچه پروژکتور را تعریف کرده و به گذشته این دستگاه شگفتانگیز بپردازیم. نظرات، تجربیات و خاطرات خود را از پروژکتورهای قدیمی و جدیدی که داشتید، با ما در میان بگذارید.